Søk

logo

Aktuelt

  • Miljøferjene klare til å plugges inn

    MF Munken overtas av FosenNamsos Sjø AS v/ prosjektleder Joachim Ofstad Ness
    MF Munken overtas av FosenNamsos Sjø AS v/ prosjektleder Joachim Ofstad Ness

    FosenNamsos Sjø har overtatt begge de to nye plug-in hybridferjene som skal settes inn i sambandet Flakk – Rørvik. MF Lagatun ble overtatt i går torsdag 29. november og MF Munken i dag fredag 30. november. Så snart været tillater det vil ferjene sette kurs for Trondheim hvor den siste klargjøringen og opplæring av mannskapene skal gjøres. Begge ferjene skal settes inn i ordinær drift fra 1. januar 2019.

     

    Miljømessig får ferjene den aller beste løsningen. – Sambandet får Norges kraftigste ladestasjoner på begge sider, noe som betyr at mesteparten av energien som kreves for å drive fergene kommer fra strømnettet. Energien som på kort tid skal overføres til batteriene, overgår tidligere løsninger, sier administrerende direktør i FosenNamsos Sjø, Grete Fuglem Tennås. Dette er et teknologisk vendepunkt innen norsk ferjedrift, og rederiet er stolt over å ha på plass nye batteridrevne ferjer.

     

    Hybrid-løsning.

    Årlig skal ferjene trafikkere sambandet 27.000 ganger, og i et så trafikkert samband er tiden ved ferjeleiet kort. – Med bare 4-5 minutter ved kai, vil det i noen tilfeller være krevende å få overført tilstrekkelig med energi. – Vi har derfor mulighet til å lade batteriene ombord med moderne lavutslipps diesel-aggregat. – Disse har også mulighet til å gå på biodiesel, som gir enda høyere miljøgevinst.

     

    Superlading av batterier.

    Anlegget leverer 4,5 megawatt, mens en hurtiglader for el-bil leverer 0,12 megawatt. – Vi er veldig glade for at AtB og Trøndelag fylkeskommune har lagt til rette med god infrastruktur på land. – Det viser at fylkeskommunen satser seriøst i arbeidet med det grønne skiftet, og innfrir myndighetenes ambisiøse mål om lav- og nullutslipp innen ferjedrift, sier hun.

     

    Energieffektiv overfart.

    Ferjene er utstyrt med navigasjonssystemet Autocrossing fra Rolls-Royce. Systemet bidrar til lavere energiforbruk gjennom å analysere data fra radar, kompass, GPS og vindmåler. Systemet sørger så for at akselerasjon, pådrag og seilingskurs til enhver tid blir optimal. Kapteinen må selv overta navigasjonene til og fra kai.

     

    Panorama.

    FosenNamsos Sjø har også gått ut over anbudskravene og blant annet valgt å bygge en 360 graders panoramasalong over bildekket. – Tilbudet til passasjerene og særlig pendlerne blir dermed godt tatt vare på, og vi ønsker å gjøre overfarten så attraktiv som mulig, sier hun. Salongen har sitteplasser til 390 passasjerer, noe som er langt utover kravene fra Sjøfartsdirektoratet.

     

     

    Sikkerhet på bildekk.

    For å unngå sjøsprut på bildekket, har ferjene et spesialdesignet sprutvisir som dekker mer enn 3 meter over bildekket. Fartøyenes maskinkraft gjør det mulig å betjene sambandet i de aller fleste værforhold. For gående og bevegelseshemmede, er det en egen gangsone uten hindringer på 1,2 meter fra baug til baug for enkel adkomst til fergenes fasiliteter.

     

    Designet og utrustet i Norge.

    Ferjene er designet av Multi Maritime og utrustet ved Myklebust Verft i Gursken.  Med byggingen av disse fartøyene har Myklebust Verft og deres underleverandører levert et produkt som miljømessig har de aller nyeste og beste løsningene, sier daglig leder Inge-Jonny Hide i Myklebust Verft.

     

    Faktaopplysninger om MF Lagatun og MF Munken kan du lese her.

     

    FosenNamsos Sjø seiler på kontrakt med AtB.

    FNS vant anbudet for strekningen Flakk-Rørvik med oppstart 1. januar 2019, og har operatøransvar for strekningen på kontrakt med AtB som oppdragsgiver. Ruteinformasjon og øvrig informasjon for sambandet er tilgjengelig på atb.no.

  • MOT til å glede-dagen

    FosenNamsos Sjø er gjennom Torghatten stolt sponsor av MOT. Hvert år den 23.november arrangeres «MOT til å glede-dagen. Deltagere over hele landet har denne dagen alle et felles mål – å glede så mange som mulig.

    MOT til å glede dagen handler om å ha MOT til å bry seg og MOT oppfordrer ungdom og voksne over hele landet til å bli med på glededugnad. Årets tema på MOT til å glede-dagen er hvor enkelt det er å spre glede ved å vise takknemlighet. Våre fartøy har bidratt å glede våre passasjerer ved å tilby gratis frukt, kaffe og snacks.


    Sigrid på Trondheimsfjord II viser frem plakat og serverer litt snacks til våre passasjerer. 

     

    Geir Olsen på Trondheimsfjord I står ved fruktfatet som passasjerene kan forsyne seg med. «Jeg sto opp klokken 05:30 for å begynne å kutte frukt! Gøy å glede andre!!» forteller Geir.

  • Endring på rabattordning for el-bil innføres fra 01.10.2018

    Fra 01.10.2018 vil el-biler bli rabattert på lik linje med konvensjonelle kjøretøy ved bruk av rabattkort på fylkesvegferjesamband i Hordaland.

    Fylkesutvalget i Hordaland vedtok i møte den 30. august at nullutslippskjøretøy skal billetteres med 50% rabatt av taksten på konvensjonelle kjøretøy og at de skal rabatteres med ulike rabattordninger på lik linje med konvensjonelle kjøretøy, dvs anledning til å oppnå rabatt på opptil 75% av konvensjonelle kjøretøy.

  • MF Munken har ankommet Norge

    Det andre skroget til de nye plug-in hybridferjene som skal i drift på sambandet Flakk-Rørvik i fra 1. januar 2019 har nå ankommet Myklebust Verft i Gursken.

     

    Foto: Kleven

    Skroget til MF Munken ble slept fra verftet Montex Westerplatte i Gdansk søndag 27. mai og ankom Gursken 31. mai. Ytterligere en viktig milepæl i prosjektet er nådd.

    Foto:  Kim Helge Jenssen

    Fakta om nybyggene:

    • Ferjene blir 107,5 meter lang med plass til 130 personbiler og med en toppsalong med 360 graders utsikt.
    • Ferjene vil ha teknologiske løsninger i verdensklasse og et energiforbruk som er beregnet å bli mindre enn 30 % av normalforbruket for konvensjonelle dieseldrevne ferjer av samme størrelse.
    • Teknologien som skal brukes, er såkalt plug-in hybrid. Det betyr at ferjene har et batterisystem hvor en betydelig del av energiforbruket kommer fra helautomatisk lading når ferjene ligger ved kai. Ferjene skal i stor grad seile på elektrisk strøm fra land, men på grunn av svært kort liggetid ved kai (4 minutter) vil det ikke være tilstrekkelig lading til bare å basere seg på dette. Ferjene blir derfor utrustet med batterisystem som lades både fra ladestasjonene på ferjekaia og fra dieselgeneratorer om bord. Disse dieselgeneratorene vil kunne gå 100 % på biodiesel.
    • Universell utforming, ladepunkt for el-biler og eget lekerom for barn.

     

    Rev. Illustrasjon: Illustrasjon av nybygget. Foto: Multi Maritime

    Om FosenNamsos Sjø AS:
    FosenNamsos Sjø driver hurtigbåter og ferjer i Sør- og Nord-Trøndelag samt i Hordaland. Selskapets hovedkontor ligger i Trondheim. FosenNamsos Sjø er et datterselskap i Torghatten-konsernet og eies av Torghatten ASA og NTS ASA.

     

    Om Kleven Verft AS:
    Kleven er landets største norskeide skipsbyggingskonsern. Konsernet bygger og utruster store og teknologisk avanserte fartøy for norske og internasjonale kunder. Kleven har flyttet en større del av byggeprosessen hjem til Norge, og går med dette mot strømmen i norsk skipsbygging. Konsernet har to verft: Kleven Verft AS i Ulsteinvik og Myklebust Verft AS i Gursken i Sande kommune.

     

  • MF Lagatun har ankommet Norge

    Det første skroget til de nye plug-in hybridferjene som skal i drift på sambandet Flakk-Rørvik i fra 1. januar 2019 har nå ankommet Myklebust Verft i Gursken.

     

    Avgang fra verftet Montex Westerplatte i Gdansk

    Skroget til MF Lagatun ble slept fra verftet Montex Westerplatte i Gdansk lørdag 10. mars og ankom Gursken 15.mars. Dette er en viktig milepæl for prosjektet.

     

    - FosenNamsos Sjø ser fram til å ta i bruk to høyteknologiske ferjer på sambandet Flakk-Rørvik fra 1. januar 2019, sier Grete Fuglem Tennås, administrerende direktør i FosenNamsos Sjø.

     

    Skroget av MF Munken forventes levert i månedsskiftet april – mai. Ferjene skal nå utrustes ved Myklebust verft, og leveres mot slutten av året.

    Fakta om nybyggene:

    • Ferjene blir 107,5 meter lang med plass til 130 personbiler og med en toppsalong med 360 graders utsikt.
    • Ferjene vil ha teknologiske løsninger i verdensklasse og et energiforbruk som er beregnet å bli mindre enn 30 % av normalforbruket for konvensjonelle dieseldrevne ferjer av samme størrelse.
    • Teknologien som skal brukes, er såkalt plug-in hybrid. Det betyr at ferjene har et batterisystem hvor en betydelig del av energiforbruket kommer fra helautomatisk lading når ferjene ligger ved kai. Ferjene skal i stor grad seile på elektrisk strøm fra land, men på grunn av svært kort liggetid ved kai (4 minutter) vil det ikke være tilstrekkelig lading til bare å basere seg på dette. Ferjene blir derfor utrustet med batterisystem som lades både fra ladestasjonene på ferjekaia og fra dieselgeneratorer om bord. Disse dieselgeneratorene vil kunne gå 100 % på biodiesel.
    • Universell utforming, ladepunkt for el-biler og eget lekerom for barn.

     

     

    Om FosenNamsos Sjø AS:
    FosenNamsos Sjø driver hurtigbåter og ferjer i Sør- og Nord-Trøndelag samt i Hordaland. Selskapets hovedkontor ligger i Trondheim. FosenNamsos Sjø er et datterselskap i Torghatten-konsernet og eies av Torghatten ASA og NTS ASA.

     

    Om Kleven Verft AS:
    Kleven er landets største norskeide skipsbyggingskonsern. Konsernet bygger og utruster store og teknologisk avanserte fartøy for norske og internasjonale kunder. Kleven har flyttet en større del av byggeprosessen hjem til Norge, og går med dette mot strømmen i norsk skipsbygging. Konsernet har to verft: Kleven Verft AS i Ulsteinvik og Myklebust Verft AS i Gursken i Sande kommune.

     

    Bilder:
    Bilde 1: Avgang fra verftet Montex Westerplatte i Gdansk. Foto: Kleven
    Bilde 2: Ankomst Myklebust Verft i Gursken. Foto: Kleven

    Rev. Illustrasjon: Illustrasjon av nybygget. Foto: Multi Maritime

     

     

  • Fortsatt drift av 2 ferjesamband i ytre Namdal ut 2019.

    Opsjonsår på drift av sambandene Eidshaug – Gjerdinga og Borgann – Ramstadlandet er utøvd og FosenNamsos Sjø skal drifte disse sambandene også i 2019.

  • MF Munken og MF Lagatun blir navnene på nybyggene på Flakk-Rørvik

    FosenNamsos Sjø har besluttet navn på de to nye hybridferjene som skal settes inn på
    Flakk – Rørvik fra 01.01.2019.  Det er valgt å videreføre tradisjonen med geografiske navn. 
    Nybyggene får navnene MF Munken og MF Lagatun, i tillegg vil MF Trondheim operere som C-ferje.

     

    MF Munken har sin navneopprinnelse i Munkholmen og Munkegata og er også navnet på en topp på Fosen-siden.  Denne representerer dermed begge geografiske sider av sambandet.   

    MF Lagatun er tidligere benyttet som navn på fartøy som tidligere gikk Trondheim – Vanvikan – Frosta – Leksviklandet og senere gikk MF Lagatun II Trondheim – Vanvikan.  Dette sambandet ble som ferjesamband erstattet av Flakk-Rørvik, hvor dette nybygget skal trafikkere.  Navnet knytter derfor det tidligere ferjesambandet til det nye. 

    Ordet Lagatun er også brukt for å vise forskjell.  Nybyggene får historiske navn, men representerer samtidig en ny tid miljømessig og teknologisk med stor grad av batteridrift i tråd med det grønne skiftet. 

    FosenNamsos Sjø ser fram til å overta driften av sambandet Flakk – Rørvik igjen og sette inn to nye miljømessige ferjer.

     

     

  • Bygging av nye ferjer til Flakk – Rørvik

    FosenNamsos Sjø skal bygge to nye hybridferjer til Flakk-Rørvik. Kontrakt er signert med Kleven Maritime. 
    Den 24. april ble det gjennomført en vellykket brennestart.  Dette er en viktig milepæl i prosjektet og markerer starten på byggingen av den første av våre to nybygg til Flakk – Rørvik. 

    Teknisk sjef Joachim Ofstad Ness trykker på knappen for brennestart

     

     

     

     

     

     

  • FosenNamsos Sjø velger Siemens batterier til nyferjene på Flakk-Rørvik

     

    Hele artikkelen i Dagens Næringsliv kan du lese her

     

  • Ombygging av Selbjørnsfjord til hybrid

    Vår LNG drevne ferge MF Selbjørnsfjord, som til daglig trafikkerer sambandet Halhjem-Våge ble i februar 2017 bygd om til hybrid.

     

    Det vil si at det ble montert batterier om bord i fergen, i tillegg til de opprinnelig installerte gass-og dieselmotorene.

    Batteriene skal bidra til å stabilisere belastningen på gassmotorene slik at disse får et bedre «liv» om bord i fergen.

    Ombyggingen er et viktig miljømessig tiltak gjennom redusert energiforbruk og følgelig lavere utslipp av NOx og CO2.  Ombyggingen høyner i tillegg sikkerheten til ferja ytterligere.

    FosenNamsos Sjø har mottatt støtte fra Enova til dette tiltaket.

Viser fra 11 til 20 av totalt 32 artikler

Torghatten Midt AS
Brattørkaia 17b
7010 Trondheim
Tlf: 738 90 700
Mail: firmapost@torghatten-midt.no