Foto: Kleven
Skroget til MF Munken ble slept fra verftet Montex Westerplatte i Gdansk søndag 27. mai og ankom Gursken 31. mai. Ytterligere en viktig milepæl i prosjektet er nådd.
Foto: Kim Helge Jenssen
Fakta om nybyggene:
- Ferjene blir 107,5 meter lang med plass til 130 personbiler og med en toppsalong med 360 graders utsikt.
- Ferjene vil ha teknologiske løsninger i verdensklasse og et energiforbruk som er beregnet å bli mindre enn 30 % av normalforbruket for konvensjonelle dieseldrevne ferjer av samme størrelse.
- Teknologien som skal brukes, er såkalt plug-in hybrid. Det betyr at ferjene har et batterisystem hvor en betydelig del av energiforbruket kommer fra helautomatisk lading når ferjene ligger ved kai. Ferjene skal i stor grad seile på elektrisk strøm fra land, men på grunn av svært kort liggetid ved kai (4 minutter) vil det ikke være tilstrekkelig lading til bare å basere seg på dette. Ferjene blir derfor utrustet med batterisystem som lades både fra ladestasjonene på ferjekaia og fra dieselgeneratorer om bord. Disse dieselgeneratorene vil kunne gå 100 % på biodiesel.
- Universell utforming, ladepunkt for el-biler og eget lekerom for barn.
Rev. Illustrasjon: Illustrasjon av nybygget. Foto: Multi Maritime
Om FosenNamsos Sjø AS:
FosenNamsos Sjø driver hurtigbåter og ferjer i Sør- og Nord-Trøndelag samt i Hordaland. Selskapets hovedkontor ligger i Trondheim. FosenNamsos Sjø er et datterselskap i Torghatten-konsernet og eies av Torghatten ASA og NTS ASA.
Om Kleven Verft AS:
Kleven er landets største norskeide skipsbyggingskonsern. Konsernet bygger og utruster store og teknologisk avanserte fartøy for norske og internasjonale kunder. Kleven har flyttet en større del av byggeprosessen hjem til Norge, og går med dette mot strømmen i norsk skipsbygging. Konsernet har to verft: Kleven Verft AS i Ulsteinvik og Myklebust Verft AS i Gursken i Sande kommune.