Søk

logo

Aktuelt

  • Buss for båt rute 810 Trondheim - Vanvikan

    Fra og med onsdag 22. november vil ikke Vanvikan hurtigbåtkai betjenes.

    Kaia utbedres, og arbeidet vil vare i ca. tre uker. Det kjøres buss for båt under arbeidsperioden.  

     

    Klikk på lenken for mer informasjon.

  • Gratis ferge fra 16. august

    Gratis ferje
    MF Torghatten

    Fra 16. august kan du reise gratis på mange ferjesamband i Trøndelag og Nordland.

  • Reservasjon fra Halten på søndager

    Halten
    Fiskeværet Halten

    Det er forventet stor pågang på rute 820 fra Halten gjennom sommeren. Nå kan du reservere plass hver søndag fra 18. juni til og med 13. august.

     

    Reservasjon fra Halten.

    Du kan reservere plass på avgang kl. 14:10 fra Halten hver søndag fra 18. juni til og med 13. august. Se avgangstider for rute 820/821/825 Dyrøy-Øyrekka.


    Slik reserverer du:

    • Ring 02867. Du kan reservere plass opp til syv dager i forveien og senest innen kl. 18 lørdagen før.
    • Oppgi navn, telefonnummer, reisestrekning og antall reisende.
  • Viktig endring for ferjer i Ytre Namdal

    Fra 1. januar 2021 må du inngå ny forskuddsavtale for å få rabatt når du reiser på strekningene Holfles - Lund - Geisnes og Seierstad - Ølhammeren, både med og uten kjøretøy.

    Du kan fortsatt betale med bankkort om bord, men da uten rabatt. Dagens løsning med t:kort kan ikke brukes fra 1. januar, og du får refusjon av ubrukte klipp/saldo på t:kortet. Vi anbefaler deg å inngå ny avtale så snart som mulig, slik at du mottar nytt ferjekort innen 1. januar og får rabatt.

    SLIK GJØR DU DET

    1. Inngå ny betalingsavtale

    • Gå inn på autopassferje.no og inngå forskuddsavtale. Du får da tilsendt ferjekort i posten i løpet av 1-2 uker.
    • Med forskuddsavtale får privatpersoner 50 % rabatt og firma 40 % på kjøretøy, og 17 % rabatt på personbillett.
    • Billettør om bord leser av ferjekortet for betaling, eller bankkort for reisende uten.
       

    2. Refunder saldo på t:kort

    • Gå inn på atb.no/billettrefusjon og velg Avslutt reisekortet t:kort. Du kan også finne refusjonsskjema om bord.
    • Velg refusjonsskjema t:kort ferje for privatperson eller firmakunde.
    • Fyll ut og send refusjonsskjema og t:kort til: AtB AS Prinsens gt 39 7011 Trondheim
    • Mistet t:kort? Skriv t:kortnummer på refusjonsskjemaet. Mangler du også t:kortnummer får du dessverre ingen refusjon

     

    Les mer på atb.no

  • Tilnærmet normal setekapasitet på alle hurtigbåtsamband fra onsdag 8. juli

    Passasjerene bes rette seg etter disse reiserådene:

    • Alle seter i reiseretningen kan benyttes.
       
    • Passasjerer skal ikke sitte ansikt mot ansikt, med mindre de er i samme husstand.
       
    • Husk å holde avstand ved av- og påstigning.
      Ved avstigning bes passasjerer bli sittende til fartøyet er kommet til kai.
       
    • Det er plassert ut håndsprit om bord.

     

    Reiseråd for passasjerer på hurtigbåt

  • Billettkjøp om bord

    Grunnet smittevernhensyn godtas ikke kontant betaling ved billettkjøp om bord. T:kort, bank-kort og AtB Mobillet kan benyttes som betalingsmidler. 

    Varekjøp i kiosk og godsfrakt betales med bank-kort.

    Les mer om billettering om bord

    Les mer om t:kort

    Les mer om AtB Mobillett

  • Billettering om bord - AtB Mobillett

    AtB Mobillett
    AtB Mobillett

    Her finner du informasjon om hvordan du går frem for å kjøpe billett om bord på våre hurtigbåter og ferjer via appen AtB Mobillett.

     

    Hurtigbåt

    AtB Mobillett

    Billetten er gyldig fra kjøpstidspunktet.

    • Last ned appen AtB Mobillett
    • Registrer deg i appen
    • Velg "Kjøp enkeltbillett"
    • Velg "Reise med båt"
    • Velg hvilken kai du reiser fra og til
    • Velg passasjerkategori
    • Kjøp billett
    • Billett må kunne fremvises ved forespørsel

    Kjøp av AtB Mobillett, steg-for-steg (pdf).

    Mer om AtB Mobillett

     

    Ferje

    AtB Mobillett

    Billetten er gyldig fra kjøpstidspunktet.

    Prisene er rabatterte tilsvarende maksimumsrabatten reisende normalt får ved bruk av klippekort. Merk at billetten aktiveres ved kjøptidspunkt og er gyldig i 60 minutter.

    For bedrifter anbefaler vi AtB Mobillett konto.

    • Last ned appen AtB Mobillett
    • Registrer deg i appen
    • Velg "Kjøp enkeltbillett"
    • Velg "Reise med ferje"
    • Velg hvilken kai du reiser fra og til
    • Velg passasjerkategori
    • Kjøp billett
    • Billett må kunne fremvises ved forespørsel

    Kjøp av AtB Mobillett, steg-for-steg (pdf).

    På rute 870 Brekstad - Valset og rute 880 Flakk - Rørvik brukes AutoPASS.

    Mer om AtB Mobillett

     

    Bedrift

    AtB Mobillett konto er en alternativ løsning for bedrifter som bruker t:kort bedrift. Med AtB Mobillett konto kan flere i bedriften knyttes til én konto som belastes ved billettkjøp.  Billett kjøpes med appen AtB Mobillett som lastes ned i App Store eller Google Play, eller med SMS-billett.

    Opprett hovedbruker

    Først opprettes en hovedbruker som legger inn betalingsinformasjon. Last ned appen AtB Mobillett og registrer deg. Deretter legger du til underbrukere og fyller på AtB Mobillett konto som underbrukerne belaster sine billettkjøp fra.

    Fyll på AtB Mobillett konto

    • Klikk på Fyll på øverst til høyre på atb.no. Velg Mobillett og logg inn.
    • Velg Hvordan betale med Giro/Nettbank (under saldo) for å fylle mer enn kr 1500.
    • Følg anvisning og AtB Mobillett konto vil få inn saldo innen to virkedager.

    Legg til flere brukere i AtB Mobillett konto

    • Klikk på Fyll på øverst til høyre på atb.no. Velg AtB Mobillett og logg inn.
    • Velg fanen Tilknytt brukere.
    • Legg inn informasjon om ny bruker.
    • Brukeren vil belaste AtB Mobillett konto ved billettkjøp.

    Hva gjør ansatte i bedriften nå?

    • Last ned AtB Mobillett i App Store eller Google Play.
    • Registrerer seg slik at bedriftens konto kan legge til bruker.

    Reiser bedriften med buss eller trikk i sone A kan SMS-billett benyttes. Ved kjøp belastes bedriftens AtB Mobillett konto.

    Les mer om SMS-billett.

    Logg inn på AtB Mobillett konto.

    Se hvordan du kjøper billett i AtB Mobillett.

  • FosenNamsos Sjø AS skreddersyr prosedyrene etter mal fra luftfarten

    Prosedyrehåndbok
    Gjennom prosedyrehåndboken forenkles og kvalitetssikres rederiets rutiner. Fv. Svein Garness (SSR) og Albert Jensen, kvalitetssjef i FosenNamsos Sjø.

    For fjerde gang har FosenNamsos Sjø AS (FNS) drillet sine hurtigbåtansatte med bruk av en egen prosedyrehåndbok hos Sikkerhetssenteret Rørvik AS (SSR). Nybrottsarbeidet er helt unikt i nasjonal sammenheng.

     

    – Prosedyrer har vi alltid hatt, men de har stort sett vært gjemt i permer med tungt språk og mye tekst. Våre sjøfolk har tolket prosedyrene ulikt og har manglet en felles standard. Med prosedyrehåndboken har vi fått en tydelig standard for alle nødvendige prosedyrer. Den er enkel å ta i bruk, bygger på ledelse, kommunikasjon og samhandling. Prosedyrehåndboken oppleves som en reell støtte for mannskapet. Et viktig prinsipp har vært å bygge inn to-veis kommunikasjon i prosedyrene, og en vesentlig årsak til samarbeidet med SSR har vært å trene på dette.

    Det forteller Albert Jensen, kvalitetssjef i FosenNamsos Sjø (FNS). I 2016 startet rederiet arbeidet med å lage en egen prosedyrehåndbok for selskapets hurtigbåtansatte. Boken ble utviklet av rederiet i samarbeid med den tidligere SAS-flygeren Jarle Gimmestad.

    SSRs egen Svein Kristian Garnes, som selv har mange års fartstid som pilot i norsk luftfart, har stått for implementeringen og den praktiske opplæringen av boken.

     

    Inspirert fra luftfarten


    Prosedyrehåndboken er pedagogisk og funksjonelt utformet med en enkel visuell profil. Alt av innhold er basert på «beste praksis» og er utarbeidet i samarbeid med mannskapene, og beskriver både normale operasjoner og nødprosedyrer. Boken tar for eksempel for seg alt fra oppstart og avgang til hvordan man opptrer ved branntilløp, grunnstøting og andre små og store ulykker.

     

     

    Sikkerhetssenterets egen Svein Garness har stått for implementeringen av prosedyrehåndboken.

    Det er ikke tilfeldig at luftfartsbransjen har tjent som en viktig inspirasjonskilde til prosedyrene i FNS.

    – Luftfarten har et godt innarbeidet rammeverk for prosedyrer og stiller svært strenge krav til piloter for at de skal få lov til å fly. Boken er utformet som en klassisk prosedyrehåndbok for luftfarten, men er tilpasset maritim virksomhet og skreddersydd for FNS. Akkurat som på fly er boken delt inn i tre fargekoder som markerer ulik alvorlighetsgrad for hendelser til sjøs, forteller Garnes.

     

    Prosedyrehåndboken er pedagogisk og funksjonelt utformet med en enkel visuell profil.

    Boken rendyrker hva som er prosedyre og hva som er sjekkliste. Dette utheves forskjellig i boken. Språket er lettfattelig, og boken legger vekt på kronologi ved ulike hendelsesforløp.

    – Det er viktig at ting blir gjort i rett rekkefølge, understreker Garnes.

     

    Bedrer statistikken betraktelig


    Tidligere i år var FNS på hurtigbåtkurs hos Sikkerhetssenteret. I tillegg til det ordinære kurset som alle sjøfolk må igjennom har FNS investert i en ekstra dag hvor brobesetningen trener på prosedyrene i simulator. Dette er langt mer enn hva som kreves av rederier.

    – FNS er det første hurtigbåtselskapet i Norge som benytter seg av ekstern hjelp for å implementere prosedyrer på en slik måte. Det er langt over minstekravet og viser at selskapet tar opplæring og sikkerheten til sjøs på alvor, utdyper Garnes.

    Resultatet gir økt kvalitetssikring og forbedrer samhandlingen mellom rederiets sjøfolk. Felles prosedyrer hvor alle gjør ting likt sørger for bedre forutsigbarhet som igjen gir bedre trygghet til sjøs.

    – Først og fremst handler det om menneskers sikkerhet, men vi ser også at det har positiv effekt på omdømme og økonomi, sier Jensen.

     

    I tillegg til det ordinære kurset som sjøfolk må ha, har FNS investert i en ekstra dag med simulatortrening på prosedyrer for brobesetningen i rederiet.

     

    Tilpasser kurs til rederienes egne prosedyre


    SSR tilbyr et bredt spekter av kurs og tjenester til maritim sektor og skreddersyr kurs ut fra rederienes egne prosedyrer. Den praktiske tilnærmingen med simulatortrening sørger for god implementering.

    Årets kurs hos SSR er fjerde i rekken hvor FNS har trent på egne prosedyrer både i teori og med bruk av simulator.

    – Implementeringen av prosedyrehåndboken har vært en stor suksess og tilbakemeldingene fra rederiets sjøfolk er gode. Samtidig vil det ta tid å innarbeide prosedyrene. Det handler om å bygge opp en kultur innad som er konsekvent i metodikken og begrepsbruken. Det tar tid, avslutter Garnes.

     

    Les nettartikkelen på www.ssras.no

  • Fremtidens hurtigbåt med 0-utslipp

    Fremtidens hurtigbåt
    Fremtidens hurtigbåt

    En vanskelig utfordring og løsningen!

     

    Trøndelag fylkeskommune mottok denne uken resultatene fra et utviklingsprosjekt der visjonen har vært å «..initiere utvikling av en teknologi som ikke eksisterer og som industrien ikke vet om de får til å levere».  En av de fem gruppene som har hatt utviklingskontrakt med Trøndelag Fylkeskommune er Transportutvikling. Under et storslått arrangement på Scandic Hell på Værnes presenterte prosjektleder Stig Nerdal i Transportutvikling AS resultatene fra arbeidet til gruppen.
    -Vårt konsortium er sammensatt av aktører med teoretisk god kunnskap og lang erfaring både fra utvikling, drift og bygging av hurtigbåter sier Stig Nerdal.
    I tillegg til Transportutvikling AS har konsortiet bestått av følgende aktører: Stadt Towing Tank AS, Sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen, Profjord AB, FosenNamsos Sjø og Siemens.

     

    Energibærer.

    -Energitettheten til miljøvennlige energibærere er mye lavere enn dagens diesel. Det betyr at fartøyene blir tyngre og dermed krever mer energi for å holde farten oppe. Ola Lilloe-Olsen forteller at dette har vært viktige vurderinger.

    -Det har vært mange forskjellige løsninger på bordet og som vi har jobbet gjennom. Vi startet med en kombinasjon av hydrogen og batteri som energibærer, men så at det var en betydelig mer kostbar løsning. I tillegg er jo halvparten av energien tapt i omformingen fra strøm-hydrogen-strøm og vi er jo oppdratt til ikke å sløse på den måten, sier Ola Lilloe-Olsen.

     

    Få bevegelig deler.

    Av de fem løsningene som ble presentert baserer tre seg på å løfte hele fartøyet ut av vannet og stabilisere med avanserte sensorer og reguleringsteknikk. Transportutvikling har en annen løsning og argumenterer med et enklere fartøy.
    -Jeg trekker ofte frem et sitat fra Henry Ford som sier noe som at de tingene du ikke monterer på en bil heller ikke går i stykker. Tanken har vært å designe et fartøy med høy driftssikkerhet og dermed få bevegelige deler. Vi tenkte tidlig at vi burde forsøke å lage et system som er selvregulerende, sier designer Ola Lilloe-Olsen.
    -Vi løfter ikke hele skroget ut av vannet og får noe ekstra motstand av den grunn, men det gjør samtidig at båten er veldig enkel. Vi trenger bare noen smart utformede foiler på riktig plass så vil dette fungere, smiler han.
    -Vi ser også fordeler i bølger. Fordi vi hele tiden har kontakt med sjøen vil man ikke oppleve brå slag i skroget når de store bølgene kommer, sier den erfarne båtdesigneren.

     

    Avanserte beregninger og tester.

    Beregninger og analyser har vært utført hos Stadt Towing Tank i Måløy. Med kraftige datamaskiner har det vært utført analyser av skrogversjonene for å finne den beste utformingen. Det store testbassenget har vært i full drift i lang tid for å verifisere og videre optimalere konseptet.

    -Vi gjorde dette prosjektet på en veldig strukturert måte hvor vi analyserte, justerte og testet med mer og mer kompliserte modeller. Til slutt testet vi komplett modell med foiler og justerte detaljene eksperimentelt. Det er lenge siden det har vært jobbet med foilbårne hurtigbåter og dette har vært et perfekt prosjekt for å ta frem kunnskapen igjen og kombinere med de mulighetene som nye materialer gir, sier daglig leder Vegard Åstebøl Larssen og viser til det sterke komposittmiljøet som har vokst opp de siste 15 årene.

     

    Batteribytte.

    Den elektriske hurtigbåten skal ikke lades ved kai. På samme tid som passasjerer går av og på skal batteriene byttes.

    En del av løsningen som gruppen foreslår er batteribytte. Det er lagt opp til automatisk bytte av batterier to steder i ruten. De mener rutetidene kan være som i dag dersom man bygger effektive batteribytteterminaler.

    -Dette for at ikke passasjerene skal måtte vente mens båten blir liggende for å lade batterier, men minst like viktig er at batteriene mellom anløp kan lades mer skånsomt. Dette vil gi en lengre levetid og på sikt bedre økonomi, sier Ola Lilloe-Olsen.

    -Vi er klar på at dette må utvikles og har en del tanker om hvordan det kan gjøres.

     

    Pressekontakt:

    Ola Lilloe-Olsen
    +47 95 23 95 08
    ola@lilloe-design.no
    www.lilloe-design.no

     

    Vegard Åstebøl Larssen
    +47 92 64 51 09
    vegard@stadttowingtank.no
    www.stadttowingtank.no

     

    Film fra prosjektet.

    Nyhetsinnslag fra NRK

     

  • FosenNamsos Sjø har signert ny kontrakt med AtB

    FosenNamsos Sjø og AtB signerte i går 13. mai kontrakt for sambandene Borgan – Ramstadlandet og Eidshaug – Gjerdinga for perioden 1. februar 2020 – 31. januar 2024. 

     

    Vi er glade for at vi skal drifte disse sambandene videre i nye 4 år. 

    Klikk her for pressemelding i sakens anledning.

Viser fra 1 til 10 av totalt 35 artikler

Torghatten Midt AS
Brattørkaia 17b
7010 Trondheim
Tlf: 738 90 700
Mail: firmapost@torghatten-midt.no